Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Medicinteknik |
Stark instrumentförsäljning
Kvartalet april-juni 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 129,3 MSEK (137,0), motsvarande en minskning med 5,6 procent. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till -3,3 procent, valutakurseffekter uppgick till -2,3 procent.
- Antal sålda instrument ökade med 16,5 procent till 1 029 (883).
- Bruttoresultatet, uppgick till 50,0 MSEK (59,1) vilket motsvarar en bruttomarginal på 38,7 procent (43,1).
- Justerat rörelseresultat uppgick till 5,8 MSEK (9,9), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 4,5 procent (7,2).
- Engångskostnaderna uppgick till 4,5 MSEK (8,5), hänförliga till kostnader för omvärdering av nedskrivning av koncernens tillgångar i Ryssland.
- Rörelseresultatet, uppgick till 1,3 MSEK (1,4) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 1,0 procent (1,0).
- Periodens resultat uppgick till -5,7 MSEK (-1,6).
- Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,15 SEK (-0,04).
- Operativa kassaflödet uppgick till 2,9 MSEK (-4,4).
- Koncernens disponibla likvida medel, inklusive ej utnyttjade checkräkningskrediter, uppgick per den 30 juni till 39,1 MSEK (82,4).
Kommentar från VD och koncernchef
Stark instrumentförsäljning i fortsatt utmanande marknadsklimat
Under årets andra kvartal fortsatte vi att påverkas av den geopolitiska instabiliteten. Vi såg längre ledtider än vanligt i leveranskedjan, och problemet med fördröjda betalningar från några större kunder som en följd av fortsatta bankrestriktioner. I det andra kvartalet så fortsatte även den amerikanska dollarn att försvagas vilket påverkade oss negativt.
Försäljningsmässigt levererade vi ett stabilt kvartal med en omsättning på 129 MSEK, vilket motsvarar en organisk nedgång på -3,3%. Minskningen berodde huvudsakligen på en ogynnsam produktmix, prispress och valutapåverkan från den svaga dollarn, vilket resulterade i en negativ valutaeffekt på -2,3%.
Antalet sålda instrument ökade med 17% jämfört med föregående års kvartal, dock till ett lägre genomsnittligt försäljningspris, vilket är ett resultat av vår strategiska satsning på att växa den installerade basen som en investering i framtida reagensförsäljning. Försäljningen av våra 5-part instrument mer än fördubblades både under kvartalet och hittills i år, vilket återspeglar den fortsatt högre efterfrågan på 5-partsteknik på marknaden.
Förbrukningsvaror minskade med 12% jämfört med föregående år och detta främst på grund av att några större kunder var sena med betalningar vilket stoppade leveranser. Vi avslutade kvartalet med en större orderbok, likt det vi upplevde under första kvartalet. OEM-försäljningen var i linje med våra förväntningar, och försäljningen under kvartalet låg på samma nivå som föregående år, men vi förväntar oss en fortsatt god utveckling under andra halvåret.
Omstrukturerad kostnadsbas och återgång till positivt operativt kassaflöde
Bruttomarginalen minskade under kvartalet till 38,7% (43,1%) på grund av produktmixen. Instrumentförsäljningen ökade men till ett lägre genomsnittligt pris, vilket pressade marginalen.
Kostnadskontroll fortsatte att vara i fokus och tack vare alla genomförda omstruktureringsåtgärder under de senaste 12 månaderna har vi minskat våra rörelseutgifter med 47%. Rörelsemarginalen minskade till 4,5% i kvartalet, jämfört med 7,2% föregående år, vilket beror på lägre försäljning och bruttomarginal. Justerat rörelseresultat uppgick till 5,8 MSEK (9,9), exklusive kapitalisering av utvecklingskostnader uppgick rörelseresultat föregående års kvartal till -13,6 MSEK.
Trots ett utmanande kvartal genererade vi ett positivt operativt kassaflöde om 2,9 MSEK. Detta är en viktig milstolpe som speglar våra målmedvetna insatser att balansera strukturella kostnader, rörelsekapital och att positionera Boule för att investera i framtiden.
Förstärkning av ledningsgruppen
I maj välkomnade vi Eva Sperling som Chief of Staff. Eva har gedigen erfarenhet från projektledning och lean, bland annat som ansvarig för R&D Project Management Office på Cepheid, en världsledande aktör inom molekylär diagnostik.
Under juni befordrades Lucy Yehiayan till Chief Technology Officer för att driva vårt strategiska fokus inom OEM och utveckling av blodkontroller. Lucy har en doktorsexamen i analytisk kemi och över 15 års erfarenhet från branschen som forskare, labbchef och FoU-chef.
För att öka vår marknadstäckning så stärkte vi försäljningsorganisationen och välkomnade en ny Regional Sales Manager för Sydostasien. Vi kommer fortsätta att investera i bättre försäljningstäckning i regioner med hög tillväxt under de kommande kvartalen.
Genomförande av vår strategi
I första kvartalet tillkännagav vi ett strategiskt skifte för att bättre positionera oss för framtida tillväxt.
Framöver kommer vi att övergå från huvudsakligen intern utveckling av hematologilösningar till en modell som betonar strategiska partnerskap med ledande teknologileverantörer. Detta gör det möjligt för oss att påskynda vår tillgång till den senaste tekniken och få ut en bredare och mer konkurrenskraftig portfölj på marknaden snabbare än tidigare.
Under kvartalet slutförde vi framgångsrikt vår validering och utvärdering av en ny konkurrenskraftig hematologilösning för veterinärmarknaden, som vi avser att lansera inom kort. Detta kommer att vara den första av flera nya produkter som vi har för avsikt att introducera under de kommande åren.
Andra kvartalet var också det kvartal då vi kommersialiserade vårt distributionssamarbete i USA inom klinisk kemi med VitalScientific, och där vi nu redovisat våra första intäkter. I tredje kvartalet kommer vi även ta över serviceverksamheten, vilket kommer att tillföra ytterligare intäkter till vår amerikanska verksamhet och göra det möjligt för oss att bättre utnyttja vår serviceorganisation.
Vi fokuserar ännu tydligare på tillväxt inom OEM-reagens och blodkontroller. Dessa sektorer erbjuder betydande möjligheter för hållbar tillväxt, och vi är fast beslutna att vara en pålitlig partner för diagnostikföretag världen över. Genom att utnyttja vår djupa expertis inom kvalitetskontroll och reagenstillverkning strävar vi efter att leverera differentierade och skalbara lösningar med högsta prestanda.
Detta strategiska skifte handlar inte bara om var vi investerar – utan hur vi arbetar. Vi bygger en mer agil, samarbetsinriktad och kundfokuserad organisation. En organisation redo att möta dagens krav inom diagnostikindustrin på ett effektivt sätt. Och även om vi fortfarande har mycket arbete framför oss är jag stolt över de framsteg vi gjort de senaste fem kvartalen.
Tack för ert fortsatta förtroende och stöd i denna omställningsresa.
Torben Nielsen,
VD och koncernchef