2024-01-30 08:10:00

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN ELLER JAPAN ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON SÅSOM DEFINIERAS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG

Arwidsro överväger att emittera ett grönt obligationslån i svenska kronor, offentliggör ett frivilligt återköpserbjudande av och inleder ett skriftligt förfarande för bolagets utestående obligation (2022/2025) och ger en marknadsuppdatering

Arwidsro Fastighets AB (publ) (”Arwidsro” eller ”Bolaget”) har givit Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial (”Danske Bank”) och Swedbank AB (publ) (”Swedbank”) i uppdrag att i egenskap av arrangörer och joint bookrunners utvärdera förutsättningarna för att emittera ett grönt icke-säkerställt seniort obligationslån i SEK med en förväntad volym om SEK 400 miljoner (de ”Nya Gröna Obligationerna”) och löptid om 3 år. Med förbehåll för rådande marknadsförhållanden kan en kapitalmarknadstransaktion komma att följa.

En summa motsvarande emissionslikviden kommer att användas i enlighet med Bolagets sedan tidigare etablerade gröna finansieringsramverk, vilket bland annat innefattar återköp och/eller återlösen av Bolagets utestående gröna obligationer (2022/2025) med ISIN SE0017232754 (de ”Utestående Obligationerna”).

I samband med den tilltänkta emissionen av de Nya Gröna Obligationerna kommer Arwidsro erbjuda innehavare av de Utestående Obligationerna att delta i ett återköp mot kontant vederlag där Arwidsro köper tillbaka de Utestående Obligationerna till ett pris om 100% procent av nominellt belopp plus upplupen och obetald ränta (”Återköpserbjudandet”). Återköpserbjudandet löper ut kl. 12:00 CET den 5 februari 2024 om det inte förlängs, återupptas, dras tillbaka eller avslutas efter beslut av Bolaget. Likvid för Återköpserbjudandet förväntas redovisas omkring den 20 februari 2024 och det exakta datumet kommer att kommuniceras av Bolaget efter bekräftelse av resultatet av det Skriftliga Förfarandet (såsom definieras nedan) och förväntas i möjligaste mån sammanfalla med likviddatumet för de Nya Gröna Obligationerna. Återköpserbjudandet är villkorat av en framgångsrik emission av de Nya Gröna Obligationerna och kommer att begränsas till ett totalt nominellt belopp som motsvarar beloppet för de Nya Gröna Obligationerna. Återköpserbjudandet är föremål för villkoren i återköpsdokumentet daterat den 30 januari 2024 som hålls tillgängligt (endast på engelska) på Arwidsros hemsida, www.arwidsro.se.

I samband med den tilltänkta emissionen av de Nya Gröna Obligationerna och Återköpserbjudandet kommer Bolaget att instruera agenten för de Utestående Obligationerna att påbörja ett skriftligt förfarande där Bolaget ber obligationsinnehavarna om tillstånd att ändra villkoren för de Utestående Obligationerna ("Obligationsvillkoren"). Bolaget föreslår att obligationsinnehavarna godkänner att Obligationsvillkoren ändras i syfte att uppdatera klausul 11.3 (Early voluntary redemption (call option)) i Obligationsvillkoren för att möjliggöra att Bolaget kan återlösa Utestående Obligationer som inte säljs genom Återköpserbjudandet till nominellt belopp, vilket är samma pris som gäller för Återköpserbjudandet.

Agenten kommer att skicka ut meddelandet om det skriftliga förfarandet till samtliga obligationsinnehavare den 30 januari 2024 (det "Skriftliga Förfarandet"). Det Skriftliga Förfarandet kommer att inledas den 5 februari 2024 och avslutas den 16 februari 2024. För att en person ska kunna delta i det Skriftliga Förfarandet måste de formella kriterierna per den 5 februari 2024 vara uppfyllda. Det innebär att en person antingen måste vara direktregistrerad ägare eller förvaltare till en eller flera av de Utestående Obligationer på ett värdepapperskonto registrerat hos Euroclear Sweden AB. Kallelsen gällande Skriftligt Förfarande finns på Arwidsros hemsida, www.arwidsro.se.

I samband med ovan transaktioner lämnar även Arwidsro en marknadsuppdatering. Arwidsro meddelar att sedan publiceringen av Q3-rapporten har inga väsentliga förändringar skett i verksamheten, den underliggande fastighetsportföljen eller den intjäningsförmåga som presenterades i Q3-rapporten.

Danske Bank och Swedbank har fått uppdrag att agera som arrangörer och joint bookrunners i samband med emissionen av de Nya Gröna Obligationerna, dealer managers i Återköpserbjudandet samt finansiell rådgivare för det Skriftliga Förfarandet. Roschier Advokatbyrå har agerat legal rådgivare i samband med emissionen av de Nya Gröna Obligationerna, Återköpserbjudandet och det Skriftliga Förfarandet.

Dealer managers

Danske Bank: dcm_admin@danskebank.se