2023-07-14 07:30:00

VD Peter Zonabend kommenterar:

Vi har fortsatt året med en stabil utveckling. Vi har sett en stor trygghet i att ha en mycket god likviditet och stabila kassaflöden från starka hyresgäster. Vi har under året fortsatt förbättra vårt driftnetto och ser mycket goda möjligheter till både nyuthyrning och nyutveckling.

Perioden 1 januari – 30 juni 2023

• Nettoomsättningen ökade med 14,5 procent från 134,5 Mkr till 154,0 Mkr.
  • Driftnettot uppgick till 101,8 Mkr (90,2 Mkr) en ökning med 12,8 procent.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 31,1 Mkr (31,2 Mkr), en minskning med -0,4 procent.
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till -66,8 Mkr (129,0 Mkr).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -29,5 Mkr (157,0 Mkr).
  • Förändring i fastighetsvärde till 4 248,6 Mkr från 3 889,7 Mkr vilket motsvarar en ökning på 9,2 procent.

Andra kvartalet april – juni 2023

• Nettoomsättningen ökade med 8,7 procent från 67,7 Mkr till 73,6 Mkr.
  • Driftnettot uppgick till 50,2 Mkr (46,8 Mkr) en ökning med 7,3 procent.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 13,1 Mkr (15,7 Mkr).
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till -66,4 Mkr (45,3 Mkr).

Väsentliga händelser under perioden

• Arwidsro ingick i maj ett avtal om kreditfacilitet för att med bibehållen likviditetsposition kunna hantera kommande obligationsförfall under september 2023. Avtal är tecknat på villkor som är jämförbara med obligationen som förfaller i september 2023 och ger Arwidsro flexibilitet och goda möjligheter att fortsätta att utveckla bolaget.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Arwidsro stärker upp företaget inom alla avdelningar och välkomnar fyra nya medarbetare. Med detta kan Arwidsro fortsätta att utveckla sin affär och stå fortsatt starkt för framtida tillväxt.
  • S&P Global (Shades of Green) har genom en “Green Finance Second Opinion” bekräftat att Arwidsros fortsatta rating är ”Medium Green” med det positiva tillägget att “Governance” numera förbättras till ”Excellent”.
  • Arwidsro har inlett ett samarbete med LUMA Energy AB för installation av solpaneler på samtliga fastigheter. Detta är ett strategiskt mål för att främja hållbarhet och minska miljöpåverkan. Solpanelerna är helt europeiskt tillverkade med norskt kisel och är i linje med Arwidsros holistiska synsätt gällande både miljömässiga samt sociala hållbarhetsaspekter.