2024-04-29 12:15:00

Förvaltningsresultat ökade med 17% på årsbasis drivet av främst ränteintäkter. I rapporten tar bolaget upp att siktet är inställt på den polska marknaden och Analysguiden räknar med förvärv av nya fastigheter under året. Substansvärdet steg till 218 kronor och substansrabatten uppgår nu till cirka 24%. Vi upprepar vårt motiverade värde om 214 kronor.

Förvaltningsresultat steg med 17% under kvartalet
Hyresintäkterna uppgick till 9,1 (9,1) meur och var i princip oförändrade på årsbasis. Trots en årlig hyresindexering om cirka 3% påverkades intäkterna negativt av en uthyrningsgrad som sjönk till 92,7% (96,6%) vid slutet av mars. Dock var jämförelse-siffran rekordhög vilket man bör ha i åtanke. Bolagets näst största hyresgäst Danske Bank, som står för 14% av årshyran, förlängde ett av sina avtal med fem år fram till februari 2030. Driftnettot blev oförändrat på 8,4 (8,4) meur och överskottsgraden sjönk något till 92% (93%). Förvaltningsresultatet steg 17% till en ny toppnivå om 5,3 (4,5) meur. Ökningen var främst driven av ränteintäkter kopplade till bolagets kassa på 128,3 meur. Orealiserade värdeförändringar uppgick till 2,2 (-18,1) meur, där cirka två tredjedelar avsåg uppvärdering av fastighetsbeståndet och resten omvärdering av derivat. De realiserade värdeförändringarna uppgick till 0,0 (0,4) meur och totalresultatet för kvartalet slutade på 5,0 (-11,7) meur.

Siktet inställt på nya förvärv under året
Bolaget har ännu inte satt sin stora kassa på över 125 meur i arbete, men nämner i rapporten att siktet är inställt på Polen. Den polska ekonomin väntas växa kraftigt drivet av de olika investeringsstöd som EU beslutat om till följd av ett nytt styre i landet. Analysguiden har sedan tidigare skissat på att bolaget kommer att göra en eller flera investeringar under året och att Polen är den marknad som investeringarna kommer att ske i. Mest troligt är Poznan, där bolaget redan har en fastighet. Följer man utformningen av järnvägsprojektet Rail Baltica ligger även Warszawa nära till hands. Men Analysguiden skulle vilja lyfta fram Wroclaw som ett tänkbart alternativ. Staden huserar en mängd techbolag, även flera utländska, och kallas för Polens Silicon Valley. Plus att Wroclaw ligger längs den framtida höghastighetslinje för tåg som är tänkt att binda samman Warszawa med Prag.

Analysguiden upprepar motiverat värde om 214 kr
Sedan rapporten för det fjärde kvartalet den 6 februari har aktien handlats i sidled, samtidigt som Stockholmsbörsens breda index (OMXSPI) stigit med nästan 7%. Det är tydligt att marknaden väntar på att bolaget presenterar nya investeringar. Substansvärdet uppgår till 218 kr, vilket i dagsläget ger en substansrabatt om 24% inklusive kassan. Analysguiden är positiva till bolaget och skissar vi på att bolaget når ett fastighetsvärde om 700 meur med ett förvaltningsresultat om 26,5 meur genom ett eller flera förvärv. Omräknat till svenska kronor motsvarar det ett förvaltningsresultat på 1,19 euro per aktie 2024. Baserat på att det scenariot inträffar och givet en rimlig multipel om 16 gånger upprepar vi vårt motiverade värde på 214 (214) kronor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.