Bifogade filer
Elfordonstillverkaren Clean Motion AB presenterar sin delårsredogörelse för januari-september 2025. Bolaget redovisar en försäljning på 1 468 (612) TSEK och ett rörelseresultat före avskrivningar på -7 354 (-7 371) TSEK.
Ulf Rask, VD kommenterar; Först vill jag tacka för förtroendet ni visade som deltog och tecknade aktier i septembers teckningsoptionsrunda. Vi hade hoppats på en starkare kursutveckling och ännu större deltagande men utfallet drygt 8 MSEK tillsammans med säkrade 11 MSEK i kommande forskningsmedel ger ändå bolaget handlingsutrymme framåt.
Vi har under tredje kvartalet haft fortsatt hög aktivitetsnivå på marknads- och försäljningssidan med beställningen till Nederländerna som höjdpunkt. Att den avser Nederländerna är särskilt positivt då de ligger i framkant med att införa utsläppsfria zoner i städerna och vi ser med tillförsikt på denna marknad. Vi har även etablerat en försäljningskanal för den finska marknaden med en partner som har ett härligt driv. Det nystartade samarbetet med vår hemkommun Partille är vi också väldigt glada för då det har förutsättningar att bli en språngbräda till flera kommuner och andra offentliga kunder, inte minst i närområdet. Vi har också fått utväxling på STOLT-projektet med Stockholms stad, där Foodora utöver projektfordonet valt att skaffa en egen EVIG som levereras nästa vecka.
Stefan Janols, ny vice VD med ansvar för försäljning och marknadsföring, tillträdde den 1 oktober och har rivstartat arbetet och med hjälp av teamet tagit fram en uppdaterad marknadsanalys. Med denna analys och de lärdomar vi samlat sedan homologeringen förra sommaren som grund har bolaget utvecklat en uppdaterad marknadsstrategi. I sammanfattning så innebär den här strategin att vi kommer att navigera marknaden med betydligt högre precision än vi gjort tidigare. Vi har å ena sidan identifierat ett antal segment där EVIGs starka sidor (mångsidighet, solladdning, konfigurerbarhet, design) premieras högt, och där vi ska lägga fullt fokus och erbjuda smarta anpassningar. Samtidigt har vi fått ökad förståelse för att andra delar av marknaden t ex ligger klart efter med att värdera våra styrkor eller att vi möter konkurrenter som är högt specialiserade på en begränsad applikation. Genom att snabbt identifiera de här fallen och avstå så vinner vi enormt i effektivitet.
Det är också väldigt glädjande att se våra lokala beslutsfattare ta initiativ för att förbättra miljön i våra städer. Den 2 oktober hölls evenemanget "Göteborg mobiliserar för miljö och klimat" på Svenska Mässan i Göteborg och Clean Motion deltog som talare. Vi knöt nya kontakter och ser nu fram emot konkreta åtgärder som gör att vi kan bygga upp en större lokal affär.
Vi får regelbundet frågor från engagerade aktieägare hur det går med omstarten av Zbee-produktion i Indien. Produktionen har startats i låg takt för att validera både fordon och marknad, och ambitionen är att bolaget ska kunna stå på egna ben och växa av egen kraft. Efterfrågesidan ser bra ut, men för att takta upp verksamheten behöver bolaget ytterligare finansiering från de lokala investerarna. Detta går trögare än utlovat.
Avslutningsvis så ser jag redan tecken på att vår uppdaterade marknadsstrategi börjar ge effekt i form av ett ökande inflöde av förfrågningar, i ett första skede i event- och kafésegmentet. Vi ser också hur anpassningar och tillägg som vi gör för en kund i ett visst segment ger utväxling i form av ytterligare intresse och vi jobbar nu väldigt medvetet med att utveckla kunderbjudandet med tillval och konfigurationsmöjligheter.
Jonsered den 13 november 2025.
För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Rask, VD
Clean Motion AB
Tel: +46 708 788 930
Email: ulf.rask@cleanmotion.se