2021-11-23 07:30:00

Tredje kvartalet 1 juli - 30 september 2021

VD Peter Zonabend kommenterar:
Ytterligare ett kvartal där Arwidsro har varit på stark frammarsch med stora förbättringar inom alla nyckeltal. De tillkommande förvärv vi har gjort under kvartalet har bland annat stärkt vår räntetäckningsgrad ytterligare. Genom vår tillväxt och kapitalanskaffning har vi även stärkt vår soliditet och sänkt vår belåningsgrad ytterligare. Likaså ser vi genom utvecklingen på jämförbart bestånd över tid att vår förvaltningsmodell ger ett gott resultat. Grunden är lagd för en fortsatt expansion genom förvärv av noggrant utvalda tillgångar inom våra segment och god projekthantering.

Perioden 1 januari – 30 september 2021

• Nettoomsättningen ökade med 59,5 procent från 93,8 Mkr till 149,5 Mkr
  • Hyresintäkterna ökade med 61,7 procent från 85,0 Mkr till 137,5 Mkr
  • Driftnettot uppgick till 109,7 Mkr (70,5 Mkr) en ökning med 55,6 procent
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 43,3 Mkr (19,6 Mkr)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 224,9 Mkr (31,1 Mkr)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 230,2 Mkr (38,8 Mkr)
  • Förändring i fastighetsvärde från 1 699,5 Mkr till 3 110,0 Mkr vilket motsvarar en ökning på 83,0 procent

Tredje kvartalet juli – september 2021

• Nettoomsättningen ökade med 89,6 procent från 29,6 Mkr till 56,1 Mkr
  • Hyresintäkterna ökade med 99,9 procent från 26,7 Mkr till 53,3 Mkr
  • Driftnettot uppgick till 42,1 Mkr (22,5 Mkr) en ökning med 87,3 procent
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 21,5 Mkr (6,2 Mkr)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 64,4 Mkr (17,6 Mkr)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 72,9 Mkr (19,1 Mkr)

Väsentliga händelser under perioden

• Den 1 juli förvärvade Arwidsro E-Center i Löddeköpinge. E-Center är en modern dagligvaruankrad handelsfastighet med en uthyrningsbar area om 11 242 kvm och har en beläggningsgrad om 100 procent med Willys, Blomsterlandet och Stadium Outlet som ankarhyresgäster. Överenskommet fastighetsvärde uppgick till 145 Mkr med ett hyresvärde om 14,4 Mkr.
  • Den 1 juli tillträdde Arwidsro huvuddelen av aktierna i Orminge Entré AB som kommer utveckla fastigheten Orminge Entré med hyresbostäder, livsmedelshandel och parkeringsgarage.
  • Två mindre fastigheter har avyttrats som ej ansågs vara strategiska. Avyttringen låg något över värdering.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 1 oktober tillträdde Arwidsro fastigheten Akka 4 i Skurup med ett överenskommet fastighetsvärde på 79,6 Mkr och ett hyresvärde på 5,1 Mkr. Akka 4 är en nyuppförd fastighet certifierad Miljöbyggnad Silver med Willys som ankarhyresgäst. Fastigheten har en uthyrningsbar area om 3 558 kvm.