2021-05-11 07:30:00

Första kvartalet 1 januari – 31 mars 2021

VD Peter Zonabend kommenterar:
Under kvartalet har våra finansiella nyckeltal förbättrats avsevärt genom de förvärv som vi genomförde i slutet av föregående år och i årets första kvartal. Vi ser detta som början på vår fortsatta expansion.

Första kvartalet 1 januari – 31 mars 2021

• Nettoomsättningen ökade med 53,6 procent från 30,4 Mkr till 46,7 Mkr
  • Hyresintäkterna ökade med 40,5 procent från 28,9 Mkr till 40,6 Mkr
  • Driftnettot uppgick till 33,3 Mkr (21,1) en ökning med 57,8 procent
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 9 Mkr (2,3)
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter uppgick till 13,9 Mkr (3,8)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 19,9 Mkr (2,7)
  • Förändring i fastighetsvärde från 1 645 Mkr till 2 513 Mkr vilket motsvarar en ökning på 52,7 procent

Väsentliga händelser under perioden

• Den 15 januari tillträdes två handelsfastigheter i Stenhagens handelsområde i Uppsala med cirka 12 000 kvm uthyrningsbar area och med ett fastighetsvärde om 206 Mkr. Byggnaderna är uppförda 2010 och 2011 i enlighet med kraven för Greenbuilding och Breeam. Största hyresgäster är Willys, Dollarstore, Rusta och Systembolaget. Den genomsnittliga hyreslängden ligger på 5,2 år och har en ekonomisk beläggningsgrad om 100 procent.
  • För förvaltningsverksamhetens del kan det konstateras att påverkan av covid-19 hittills är begränsad och har under perioden inte haft någon signifikant påverkan på verksamhete
  • Arwidsros äldreboende under uppförande, Brädgården 1, i Norrtälje Hamn erhöll 5 februari 2021 certifikat avseende Miljöbyggnad nivå Silver enligt bedömningskriterier i version 3.0. Äldreboendet omfattar 80 lägenheter med Humana som operatör och största hyresgäst. Byggnaden har solceller och sedumtak samt laddstolpar för elbilar. Projektet påbörjades hösten 2019 och färdigställs i maj 2021

Händelser efter periodens utgång

• Den 29 april emitterades framgångsrikt gröna hybridobligationer om 500 Mkr i två rater. Emissionen var signifikant övertecknad med stort institutionellt intresse. Hybridobligationerna har en evig löptid och löper med en ränta om 3 månader STIBOR plus 690 baspunkter fram till första inlösendagen. Arwidsro Fastighets AB har möjlighet att förtidsinlösa hybridobligationerna från och med den 29 april 2025